Uncategorized

Intervju Med Skandinaviska Konstnären Mikki Nylund

Av Saira Malhotra | 17 January, 2013

Jag tog färjan över Hudson River nyligen på en kylig morgon för att möta den skandinaviska konstnären Mikki Nylund. Där satt han tyst i sin karaktäristiska svarta – men som han själv säger, satte han språket i en plåtask för länge sedan och i stället väljer att dela med sig sina tankar genom att komponera med sin pensel.

Mikki har bott i New York i drygt 2 år. Resan har hittills varit en utforskning och en oförutsägbar validering om varför han lämnade Sverige i första hand. Jag kom först i kontakt med hans arbete på hans evenemang på Soho House som arrangerades av Enskilda och hans New York-baserade galleri, Element 6 Arts. Hans arbete berättar en historia som är fylld med många olika aspekter av hans liv som en folkloristisk barndom i Skandinavien, effekterna av populärkulturen, hans politiska åsikter och senare, hans liv som en skandinav i New York.

Medan skämten var minimala, när det kom till hans arbete fanns det volymer att diskutera. Här är vad han delade med sig:

Saira Malhotra: Varför är du en konstnär?

Mikki Nylund: Bra fråga. Sanningen är, jag vet inte riktigt och jag är glad att jag inte vet. Jag tror att om denna fråga kan besvaras enkelt skulle magin vara borta. Det började när jag var mycket ung och hade ett behov att utveckla något för att uttrycka mina konstiga tankar (som en ung pojke). Vid den tiden, kunde jag inte förklara något av detta med ord, det var mest visioner jag hade innan jag somnade, alltid låg vaken sent på natten och skapade, i filosofiska termer. Sedan dess har jag varit fast och det finns inte en stund där jag inte skissar på ett papper i en skiss bok, eller på något annat som jag har till hands. Jag söker inte svara, utan snarare ställer frågor. Det finns inga. Jag är här, jag har ett liv, och sen är jag död och borta. Konst för mig handlar om att göra livet mer intressant och jag tror alltid på konstnärliga termer, oavsett om det är på en målning, ett musikstycke eller en filosofi och skrift. Jag väljer inte konst, den väljer mig.
SM: Berätta om dina målningar (skandinavisk/ amerikansk / kultur)

MN: Jag har alltid haft en stor fantasi. Kanske för att avvika från normen och skapa något unikt för mig själv. Min konst är små berättelser vävda av diffusa bilder från mitt eget förflutna, men jag läste en hel del. Jag älskar historia och naturligtvis rör det sig mellan två så olika kulturer måste ha sin prägel på allt du gör. Jag tror inte att det har en enorm påverkan i verkligheten, men jag tror att det handlar mer om vad som finns i mitt huvud. Ja, skandinavisk mytologi och folklore är mycket intressant för mig och förklarar vem jag är – (och med det sagt, så menar jag inte att tror på troll!). Berättelser som har berättats i tusentals år, från generation till generation. På något sätt påverkar de vem du är som person. Hur kan detta inte återspeglas i mitt arbete? Med bakgrund av finsk tango musik som spelas av en farfar, det är inte förvånande att under senare år när jag skildrar Brooklyn genom min konst, det är med folk dansare som dansar i natten på Brooklyn Bridge. Det är mitt perspektiv och jag ser saker med mina ögon från mitt förflutna, ett förflutet som jag inte kan koppla samman.

Du är född i en värld där du försöker förstå saker, skapa din egen uppfattning, kanske utveckla en ny uppsättning av vad en förståelse är – men kärnpunkten är att du aldrig har 100% kontroll över något av det.

Jag är den jag är. Jag är från Skandinavien men bor i New York. Medan jag bor här kommer en del av min själ att alltid vara i Skandinavien: melankolin, maten, ljusa sommar morgonar och mörka, kalla, vinter nätter – och även med allt neon i New York – kommer dem båda två att alltid vara där. Det är delvis därför jag målar båda världar, med symboler för att skapa moderna historier som berör mig, om ockupering rörelsen, musik, religion, kön, TV …


SM: Vem har påverkat ditt arbete?

MN: Ursprungligen min mamma och pappa. De båda var / är mycket kreativa även om de inte är aktiva konstnärer.

SM: Hur påverkar konst mat?

MN: På samma sätt som mat påverkar konst. När jag var yngre var jag som som många andra tvungen att göra ett val på några vägskäl. Jag var tvungen att välja mellan att bli en kock eller konstnär. Tja, jag valde konst. Men det betyder inte att jag kunde ge upp min kärlek till matlagning eller mat eftersom de är båda livslånga kärlekar. Det är svårt att säga hur konsten påverkar mat eller tvärtom. På ett djupare nivå, är de båda nödvändiga för överlevnad. När jag växte upp, var mat en ankare som höll ihop min familj tillsammans. Det var alltid mat i mitten av politiska diskussionen, konstnärliga diskussioner och filosofiska diskussioner. Man kan inte ha det ena utan det andra.

När jag lagar mat, försöker jag att inte tänka i termer av konst överhuvudtaget. Matlagning är den mest befriande aktiviteten av dem alla och jag stänger allt annat ute. Jag lagar mat i timmar, bara för att jag kan, inte för att jag måste. Det är där matlagning blir som konst, när du ger dig själv till den och blir ett med den. Ibland när jag lagar mat jag stänger bara mina ögon och låter min näsa göra jobbet. Ibland lägger jag till klassisk musik och ett glas vin. Det är processen utan regler. Ja, det finns kokböcker och det är inget fel med dem, precis som det finns böcker om målning, och manuskript – men eftersom jag inte ansvarar för någon annan än mig själv och mina närmaste, föredrar jag att laga mat utan recept.

SM: Du har lika mycket passion för din matlagning som du har för din konst. Vem är en person som har haft inflytande på dig i köket?

MN: Utan tvekan kommer detta gå till min mormor Ragnhild. Hennes järnspis, hennes grundläggande sätt att bevara genom konservering och saltning – sätt som i dag betraktas som “hantverksmässiga”. Hon var en stor kock och som många kvinnor i Skandinavien, var hon känd för sina köttbullar – perfekt fast form men ändå saftiga, med en gnutta av marinad vätska för att liva upp dem.

SM: Vilka artister inspireras du av?

MN: Åh, förmodligen mer än jag kunde räkna eller ens veta om. Naturligtvis många konstnärer, från många genrer. Jag har inte en favorit stil eller artist men jag vet när jag ser något som jag gillar och inte gillar. Det finns andra saker som påverkar mig också naturligtvis många författare, kompositörer och musiker, natur, mat, livets gång, drömmar … etc. Som kompositör och musiker själv, finns det naturligtvis få gränser mellan bildkonst, musik, matlagning och skrivande. Faktumet är att det tenderar att smälta samman och det gör det mycket bra.


SM: Du har en konst serie om Wall Street och ockupering på Wall Street. Protesterar du genom målningarna eller bara skildrar du vad du ser?

MN: Både och. Även om jag visar saker jag ser, kom jag naturligtvis inte ansikte mot ansikte med döden på en cirkus häst. Jag har deltagit i flera demonstrationer, men skulle inte kalla mig själv aktiv eftersom jag inte fungerar bra med publik. Men politik och medvetenhet, moral (inte helt i en religiös fråga), är frågor och ämnen som alltid har stått mig nära. Jag arbetade med politiska rörelser i Skandinavien och har alltid varit aktiv oavsett om det är i demonstrationer eller dagens  politiska rörelser online.

Det är viktigt att jämföra och bry sig om det. Naturligtvis är det ganska häpnadsväckande att se hur så många saker är så helt upp och ner och fel här och på andra ställen. Jag tror på det goda, och älskar, killar som John Lennon, det är vad jag tror på. Jag tror på det goda även i dåliga tider som dessa. Om jag inte skulle,  vet jag inte om jag skulle kunna fortsätta

SM: Om du kunde måla den ideala världen, hur skulle den se ut?

MN: Åh, det är en lätt fråga … INTE, ha, ha. Jag vet inte, men jag har denna gamla svenska låt som jag ofta tänker på.

“Mamma, varför är du så ledsen, varför ler du inte idag, vill du att jag ska måla något åt dig? Jag har många vackra färger kvar, gråt inte lilla mamma, allt kommer att bli bra. Jag ska måla hela världen lilla mamma, fylld med solsken varje dag. Om det regnar och det är grått det spelar ingen roll, solsken i ditt fönster skall du ha … ”


För att se fler verk från Mikki Nylund, besök www.element6arts.com/mikki.html

 

Mer om: , , , , ,

Du Kanske Också Gillar:

Nyhetsbrev

Utvalt Recept

Fler recept

Restauranger

Norda
American Table Brasserie and Bar
Kitchen and Table
American Table Café and Bar
Streetbird Rotisserie
Marcus’ Bermuda
Eatery Social Taqueria
Red Rooster Harlem
Ginny’s Supper Club
Street Food
Marc Burger