Tips

Lägga Till Nya, Hälsosamma Vanor Till Din Dagliga Rutin

Av Tawnya Manion | 26 November, 2012

Att ändra på matvanor från “dåligt” till “bra”, är viktigt för hälsan, men det är inte en lätt uppgift. Det tar utbildning, förändringar i vanor, en förändring i medvetenhet och kopiösa mängder motivation. Men fokuset är på hur vi är utbildar oss för att modifiera vår kost, tillsammans med vår ovilja att bryta gamla vanor som gör våra kroppar uppsvällda, trötta och mottagliga för sjukdomar.

Att berätta för någon vad de inte ska äta gör bara att de misslyckas. Ingen gillar att få veta att de måste sluta äta eller skära ner på deras favorit mat, och resulterar till en ”att-inte-äta” lista som bara leder till uppror och ingen förändring i beteende. I en intervju med Maxime Bilet, som nyligen gjorde ett köks övertagande på Ginny´s Supper Club, upprepade han detta koncept genom att säga, “Jag håller inte med de flesta principer som innebär “näring” och inte av den meningen att du ska äta hälsosam mat. Filosofin bakom är hur det praktiseras. Så snart du säger “nyttig mat” tror människor att det inte får smaka bra, så det finns ett helt språk som jag tycker måste omstruktureras.”Istället för att tänka ut olika sätt att ta ut fett, salt och socker, tänk på sätt att lägga till olivolja, exotiska kryddor, honung eller äppelmos. Detta gör att du känner dig nöjd i ditt val av mat istället för missnöjd.

Att ta itu med “dåliga” matvanor när de har varit en del av din dagliga rutin i åratal krävs tre steg som hjälper dig att komma över puckeln av dina gamla mat praxis.

Först tänk på de vanor som väger ner dig. Äter du precis innan du ska läggdags? Skippar du frukost eller saltar du varje bit mat som korsar din väg?

För det andra lista ut hur du började med dessa gamla vanor och varför du har upprepat dem under hela ditt liv. Att tänka på dina dagliga rutiner kan hjälpa dig att hitta svar på var du gör ohälsosamma beslut, vad som driver dig att upprepa samma åtgärder flera gånger, och varför du ofta glömmer dina goda avsikter.

Tredje, kom på ett sätt på hur du ska sakta förvandlar din rutin till en som kommer att ge dig en bättre bild av hälsan. Om du lägger till en ny rutin i taget, kommer uppgiften blir mindre överväldigande och mer benägna att bli naturliga åtgärder.

Enligt en studie som utfördes av professor Jan Wardle och Dr Phillippa vid University College, tar det i genomsnitt 66 dagar i exakt samma miljö för att säkra en ny vana. Studien utfördes genom att be frivilliga välja en hälsosam kost, dryck, eller motion vana som de skulle vilja lägga till deras vardagsliv. Deltagarna ombads att genomgå nya metoder varje dag som svar på en viss rutin, t.ex. en sallad med middagen, eller en flaska vatten med lunch. Därefter svarade kandidaterna på frågor på ett test som är avsedd till att beräkna automatik. Det slutliga resultatet visade att det tar i genomsnitt 66 dagar att börja en ny vana, men mer komplicerade vanor, som att lägga en ny övnings rutin, tog längre tid.

Att vidta nya åtgärder för att förbättra din hälsa kan verka skrämmande i början, men det handlar om små, dagliga ändringar. Om du lär dig olika sätt som gör att du håller dig nöjd och gör en medveten ansträngning i din planering, resulterar detta till att du lägger till nya hälsosamma vanor till din dagliga rutin.

 

Mer om: , ,

Du Kanske Också Gillar:

Nyhetsbrev

Utvalt Recept

Fler recept

Restauranger

Norda
American Table Brasserie and Bar
Kitchen and Table
American Table Café and Bar
Streetbird Rotisserie
Marcus’ Bermuda
Eatery Social Taqueria
Red Rooster Harlem
Ginny’s Supper Club
Street Food
Marc Burger