Matfakta

Matfakta: Rädisor

Av Kendall Kish | 21 April, 2013

Rädisor har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Du kanske tänker på dem som bittra, lite tråkiga rotfrukter, men under högsäsong på våren är de faktiskt förvånadsvärt söta och krispiga. De kan avnjutas en mängd olika sätt och är en sann symbol för våren eftersom de fungerar så bra tillsammans med sparris, ärtor, vårlök och andra säsongsgrönsaker. De ger en vacker färg och krispighet till en vanlig sallad, och passar utmärkt med en god dippsås. Och om du inte är helt såld på rädisor ännu kan du prova att rosta dem i ugnen så att den bittra smaken förmildras och blir lite mjukare. Se nedan för ett recept på rostade rädisor.

Foto: Kendall Kish

 

Namn: Raphanus sativus

Ursprung: Rädisor kommer från kålfamiljen. De började först odlas i Kina, upptäcktes i Europa under 1500-talet och tog sig vidare till USA under 1600-talet.

Högsäsong: April – juli

Näringsvärde: Höga värden av B- och C-vitamin, folinsyra och zink. Rädisor innehåller mycket fibrer och få kalorier, vilket gör dem väldigt hälsosamma.

Förberedelse: Oftast äter man rädisor råa, men de är väldigt goda att rosta, och även att lägga in. Och kasta inte bort bladen på toppen! De kan användas som ett handtag när man dippar rädisan i smör och salt, ätas som sallad eller mixas i en smoothie för att göra den lite extra nyttig. Bladen innehåller mer C-vitamin och kalcium än själva rotfrukten.

Recept: Ugnsrostade rädisor med gröna blad

 

Mer om: ,

Du Kanske Också Gillar:

Nyhetsbrev

Utvalt Recept

Fler recept

Restauranger

Norda
American Table Brasserie and Bar
Kitchen and Table
American Table Café and Bar
Streetbird Rotisserie
Marcus’ Bermuda
Eatery Social Taqueria
Red Rooster Harlem
Ginny’s Supper Club
Street Food
Marc Burger