HälsaTips

Håll Koll På Portionsstorlekar

Av Tawnya Manion | 7 January, 2013

Foto: Greatist

En av de viktigaste delarna i att upprätthålla en hälsosam vikt är att utöva portionsstorlekar, och applicera rätt mängd av de olika typer livsmedel. Även om du äter mest näringsrik kost, om du konsumerar för många kalorier, kommer kroppen gå upp i vikt och bli mer mottaglig för förebyggande sjukdomar. För att förtydliga skillnaderna mellan portionsstorlekar och serveringsstorlekar kommer jag utveckla med en förklaring och ett exempel.

En portion innehåller den mängd mat som fysiskt är på din tallrik och en serveringsstorlek är en bestämd mått av mat, som t.ex. 1 dl eller en matsked.

Till exempel är en rekommenderad serveringsstorlek för en bagel 115 gr (1/4 av en bagel), men den del du äter är fyra gånger så stor. Så om portionsstorleken är större än serveringsstorleken kan du riskera din hälsa utan att märka det. Här är några förslag på hur du kan hålla dina portionsstorlekar i koll.

Använd visuella ledtrådar. Användningen av en våg för att mäta ut mat är skrämmande och tidskrävande, men om du jämför viktmängden på det som du ska äta med ett objekt, kan du få en bättre förståelse på hur många kalorier du konsumerar i en måltid. Till exempel är en servering av råa grönsaker samma storlek som en tennisboll, 90 gram kött är lika stort som en kortlek, en portion frukt är dimensionell till en tennisboll, en portion ost har samma storlek som en 9 – volts batteri, och en 1 dl kokta hela korn kan jämföras med en hockey puck.

Använd kött som sidorätt. Använd sunda spannmål och grönsaker som huvuddelen av din måltid. Detta gör att du håller fett och kalorier låga och vitaminer och mineraler höga.

Separera resterna i separata behållare. När du sätter undan dina matrester dela dem i enskilda portioner att ta med till lunch inför nästa dag eller till middag. Detta gör att du begränsar dina kalorier mer ut att tänka för mycket på det.

Portionera ut snacks i påsar. Det är ganska svårt att bara äta en del av din favorit mellanmål när du vanligen brukar äta en näve full direkt ur påsen. Därför är det bra att dela dina godsaker i förväg, uppmätta i fryspåsar eller behållare vilket kommer att göra det lättare att hålla sig till en hälsosam kost utan att gå över din personliga kalori intag.

Det kommer att ta tid och disciplin, men övning ger färdighet vilket kommer att vara grunden för ett hälsosamt långt liv.

Mer om: , ,

Du Kanske Också Gillar:

Nyhetsbrev

Utvalt Recept

miniburgare LunchMiddag

Av Marcus Samuelsson

Miniburgare med chorizo

Fler recept

Restauranger

Norda
American Table Brasserie and Bar
Kitchen and Table
American Table Café and Bar
Red Rooster Harlem
Ginny’s Supper Club
Street Food
Marc Burger